Inspirerende Locaties | Topontwerpers aan het woord over inspirerende locaties

Topontwerpers aan het woord over inspirerende locaties

Wat verstaan we onder inspiratie? Kun je een locatie

inspirerend maken? Ontwerpers van meubels,

interieurs en design aan het woord.

Topontwerpers aan het woord over inspirerende locaties

Piet Boon


Een van de meest spraakmakende ontwerpers van Nederland, Piet Boon, over het nadenken vanuit

de gebruiker en het belang van een inspirerende locatie. ‘Uiteraard wordt het begrip inspirerend door iedereen anders ingevuld. Misschien kun je er een meer algemene definitie van maken: “Een omgeving waar iedereen zich goed en prettig voelt.” Dat krijg je door aandacht voor detail, belang hechten aan een prettige werkomgeving, de keuze voor een bepaalde

stijl maar zeker ook de kunst aan de muur. Ik zie de omgeving als een verlengstuk van de identiteit van een bedrijf. Ik verbaas me over kantoren met harde, lege witte wanden, ongemakkelijke stoelen, een stukje projecttapijt en een plastic plant. Nergens krijg je iets mee van het karakter van het bedrijf.’

 

Een paar principes

Volgens de ontwerper een reden te meer om op zoek te gaan naar een inspirerende locatie. ‘Een inspirerende locatie is volgens mij elke locatie waaraan je kunt zien dat er goed is nagedacht vanuit de gebruiker. Als ontwerper hanteer ik een paar principes: een ontwerp

moet tijdloos zijn en dus lang mee gaan. Mijn ontwerp moet voldoen aan de wensen van de gebruiker; gebruiksvriendelijk. Daarnaast is het van belang dat iets comfortabel is. Ik denk dat deze aspecten ook van groot belang zijn voor een inspirerende locatie.

 

Van binnen naar buiten ontwerpen

Volgens Boon is een omgeving van grote invloed. ‘De omgeving beïnvloedt mensen meer dan men zich in het algemeen realiseert. Daar ligt dus niet alleen een taak, maar vooral ook een stuk verantwoordelijkheid voor ontwerpers en architecten. Met onze ontwerpen grijpen

we direct in op de leef- en werkomgeving. Daarom vinden wij het essentieel dat je goed kijkt naar wie de klant is, hoe deze leeft, werkt en dat je luistert naar zijn of haar wensen. Uiteindelijk maken we niet iets voor onszelf, maar willen we iets ontwerpen dat speciaal bij een klant past. Dat is de diepere gedachte achter onze uitspraak dat we van binnen naar buiten ontwerpen: gebaseerd op wat de klant nodig heeft. Pas daarna denken we aan de schil.

 

Kleur zit in een kunstwerk of accessoire

Maar ook details als het zitten op een bank of stoel kunnen een mens al beïnvloeden. ‘Als je aan een tafel zit, dan heb je bijna altijd te maken met een actieve zit. Dat is van een andere orde dan zitten op een bank. Wij hebben het lage zitten geïntroduceerd waarbij we een actieve manier van zitten hebben gecombineerd met een luxer en comfortabeler loungegevoel. Over de impact

van kleur zijn hele boeken geschreven. Mijn voorkeur gaat uit naar kleuren die rust brengen, die geen aandacht vragen. Als we kleur toevoegen, dan is het meestal in de

vorm van een kunstwerk of accessoires.’